top of page

פורום חולמו"ת פותח שנה

מעל 50 נשות אקדמיה ממגוון דיסציפלינות ומכל השלבים בקריירה האקדמית התכנסו במכון ויצמן למפגש התנעה של פורום חולמו"ת (חוקרות-לומדות-ומשפיעות) לשנת 2023. את פעילות הפורום מובילות פרופ' מיכל שרון ממכון ויצמן, ד"ר שרון גילאי דותן מאוניברסיטת בר אילן וד"ר סתו רוזנצוויג מאוניברסיטת בן גוריון שבנגב.

בקבוצה הייתה נציגות של חוקרות מכל האוניברסיטאות בארץ (בר אילן, בן-גוריון, העברית, ת"א, הפתוחה, חיפה, אריאל, רייכמן, מכון ויצמן והטכניון).

את המפגש פתחה פרופ' שרון שסקרה את פעילות הפורום מעת הקמתו. אחריה הציגה פרופ' רחל ארהרד, יו"ר הוועד המנהל של אפיק - ארגון הפרופסוריות הבין-אוניברסיטאי - את חלקו של פורום חולמו"ת בתוך המסגרת של אפיק. פרופ' ארהרד בירכה את המצטרפות החדשות והציגה את החשיבות של הפעילות של פורום חולמו"ת עם דגש על ריענון השורות, הדחיפה המשותפת, וחילופי משמרות כדי לשמר את האנרגיה והעשייה.

בהמשך כלל המפגש סדנה בהנחייתה של ד"ר סמדר פורת, יועצת ארגונית המתמחה במנהיגות וחלק ממשפחת פורום חולמו"ת. ד"ר פורת שוחחה על המשמעות של מנהיגות, על ההגדרות המקובלות של מנהיגות, ועל גישות שונות למנהיגות כגון הגישה הפגמליונית וגישת המנהיגות המעצבת. בפרט, הושם דגש על מנהיגות בקבוצה ועל תפקידה של מנהיגות ביצירת שינוי.

לאחר פעילות היכרות והפסקת קפה, התמקד המפגש בפעילות הקודמת של פורום חולמו"ת, מתוך תפיסת The past is a present. המטרה היתה לחקור את פעילות העבר, ללמוד ממנה, ולעצב מתוכה השפעה עתידית.

פרופ' שרון הציגה מה ניתן ללמוד משנתיים של פעילות הפורום, וד"ר גילאי דותן הציגה דוגמאות לשימוש בנתונים להנעת תהליכים, ולהשפעה של מחקרים מבוססי נתונים על התנהגות באקדמיה.

לאחר מכן הוצגו שני ניתוחי אירוע של קבוצות עבודה במחזור הפעילות הקודם של חולמו"ת. ד"ר רוזנצוויג הציגה קבוצת עבודה שתוצריה התממשו וד"ר גילאי דותן הציגה קבוצת עבודה שתוצריה לא התממשו. בעקבות הצגת ניתוחי האירוע, התבקשה כל קבוצה בהתכנסות להעלות מחשבות על אחת מהנקודות הבאות: עבודה אפקטיבית עם ניירות עמדה, איך להמשיך דברים שנעשו, איך להשפיע כלפי חוץ, ודרך טובה לעבודת צוות. הנקודות שעלו בדיון של כל קבוצה תועדו ונשמרו לטובת המשך הפעילות.

לאחר צילום קבוצתי וארוחת צהרים חגיגית בשמש החורפית בלב המוריק של מכון ויצמן, הוזמנו משתתפות הכנס לחלום. ד"ר פורת הובילה את המשתתפות לתפיסה קולקטיבית של הקבוצה כלוכדת חלומות: על מנת שהחלומות הטובים המגיעים אלינו לא יתעופפו הרחק מאיתנו – כדאי ללכוד אותם. המשתתפות תיארו אקדמיה אוטופית המאופיינת בשיח פתוח, סקרני, שוויוני וממוקד במהות, מעודד חשיבה ויצירתיות, ונטול משחקי כוח, ולפיכך מייתר את הצורך להתגונן. בעולם אקדמי אוטופי השיח המדעי נולד מסקרנות ומרצון בידע, ובשיח הזה האגו לא משחק תפקיד עיקרי, אלא הסקרנות. בעולם כזה מותר להודות שאת לא יודעת, שאת צריכה להבין, שאת צריכה זמן לחשוב על הדברים ולהבין, וכל מי שמשתתף/ת בשיח – דעתה/ו חשובה ואינו/ה צריכ/ה להתגונן. אקדמיה שבה מרכזים אקדמיים המובלים ע"י נשים המתוות יותר מאשר דרך אחת להצלחה, גמישות מחשבתית ויכולת טובה יותר להתמודד עם שינויים. אקדמיה שבה גברים משוחררים מכבלים תרבותיים ומרגישים נוח לעסוק בענייני הבית והמשפחה, וכזו שבה הקהילה שותפה לחזון של צמיחה משותפת ושוויונית.

הקבוצות העלו על הכתב רעיונות לפעילות הפורום לשנה הקרובה, והמשתתפות עברו בין הלוחות עליהם הועלו הרעיונות, העירו והאירו.



בדברי הסיכום שלה, פרופ' ארהרד הציגה את ההצלחות של הפורום, כמו גם את העבודה הקשה והמחויבות שההצלחות הללו דרשו. היום העשיר והשיתופי הסתיים בנימה אופטימית, ברעיונאות רעננה ובאנרגיות לקראת המשך פעילות הפורום.

ועדת ההיגוי של פורום חולמו"ת – פרופ' שרון, ד"ר גילאי-דותן, וד"ר רוזנצוויג – תסכם את התוצרים ותזמן בקרוב את חברות הפורום להצטרפות לצוותי העבודה לשנת 2023.



282 צפיות0 תגובות
bottom of page