top of page

פרופ' מיכל שוורץ ופרופ' זמירה מברך ברשימת הזוכים בפרס ישראל

שתי חוקרות ברשימת הזוכים בפרס ישראל לשנת תשפ"ג: פרופ' מיכל שוורץ היא כלת פרס ישראל בתחום חקר מדעי החיים, ופרופ' זמירה מברך היא כלת פרס ישראל בתחום חקר החינוך.



פרופ' מיכל שוורץ היא חוקרת מוח, פרופ' אמריטה במכון ויצמן למדע במחלקה לנוירוביולוגיה. ועדת הפרס ציינה בנימוקיה כי: "הפרס מוענק לפרופ' שוורץ על תגליותיה פורצות הדרך, שהביאו להבנה חדשה של התפקוד המשותף של מערכת החיסון והמוח. עבודתה פתחה כיווני מחקר חדשים בחקר המוח ובהבנת מחלות מוח ניווניות חשוכות מרפא. תגליותיה כוללות את תפקיד המפתח של תאי מערכת החיסון בתהליכי ריפוי מערכת העצבים המרכזית, גילוי חשיבות מערכת החיסון בתפקוד המוח הבריא וגילוי הקשר בין ירידה בתפקוד מערכת החיסון ודמנציה". עוד ציינה הוועדה כי "פרופ' שוורץ התייצבה באומץ מול הדעה שהיתה מקובלת בתחום, העלתה השערה מקורית והצליחה להוכיח את אמיתותה. עבודתה מהווה בסיס לפיתוח תרופות למחלות מערכת העצבים המרכזית. פרופ' שוורץ העמידה דורות רבים של חוקרים ישראלים צעירים, שספגו ממנה את רוח החשיבה החלוצית, האמונה בחזון, את כושר ההתמדה ובעיקר - אהבת המדע".



פרופ' זמירה מברך, שכאמור תקבל את פרס ישראל בתחום חקר החינוך, היא פרופ' אמריטה בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת בר-אילן, שימשה בעבר כנשיאת המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין וכיהנה בעבר בתפקיד המדענית הראשית של משרד החינוך.

ועדת הפרס ציינה בנימוקיה: "הפרס מוענק לפרופ' מברך בשל היותה פורצת דרך, מהמובילים בארץ בתחום חקר תהליכים קוגניטיביים ומטא-קוגניטיביים וקידום החינוך המתמטי בישראל ובעולם. מברך פיתחה וחקרה שיטות הוראה חדשניות לשיפור ההישגים הלימודיים של כלל הלומדים ובעיקר, של תלמידים מהפריפריה ומרקע סוציואקונומי מגוון. הטמעת ממצאי המחקר של פרופ' מברך באה לידי ביטוי בשיטת הלימוד המתמטי שפיתחה המיושמת בבתי ספר רבים בישראל ובעלת תרומה לצמצום הפערים בין תלמידים מתקשים ושאינם מתקשים בשדה החינוכי בארץ".

36 צפיות0 תגובות
bottom of page